SERVİCE STRATEGY
Servis Yönetiminin uygulanması, geliştirilmesi
ve tasarlanması konusunda rehber niteliğindedir. Bu konuda BT
Organizasyonlarının müşterilerine farklı hizmetler sunmasını ve operasyonel
etkinliğini artırmasını amaçlar.
Süreçler;
·
Service
Portfolio Management: Hizmet
Portföy Yönetimi süreci, Hizmet Portföyü hizmetlerine ilişkin bilgi yönetimi
ile ilgilenir
·
Demand
Mamagement: Talep
süreçleri Yönetimi, müşteri taleplerini anlama ve etkileme ile ilgilenir.
·
IT
Financial Management: BT
Finans yönetimi, “Maliyetleri yönetmeyi ve anlamayı ” ve Mali anlamda hizmetler
ile ilgili fırsatlarla ilgilenir.
Roller ve Sorumluluklar;
·
Business
Relationship Manager (BRM): Müşterisinin iş gerekliliklerini ve onların
müşterisinin ihtiyaçlarının belirlenmesi noktasında güçlü ilişkiler kurar.
Müşterisi adına verimli sonuçlar çıkarabilme noktasında PM ile yakın çalışır.
·
Product
Manager (PM) : Servis
Yaşam Döngüsündeki servislerin yönetilmesi ve geliştirilmesinden sorumludur.
·
Chief
Sourcing Officier (CSO) : CIO(Chief Information Officier) ile yakın işbirliği
içerisinde kaynak stratejisinin geliştirilmesi ve kaynakların yönlendirilmesi
ve yönetilmesinden sorumludur
SERVİCE DESİGN
Servis Tasarımı, iş gereksinimleri değişimi sürecinde önemli bir eleman
ve Genel servis yaşam döngüsü içerisinde önemli bir katmandır.
Özelleştirilebilir ve Yenilikçi BT Hizmetleri tasarımı, süreçler,
politikalar ve belgeler de dahil olmak üzere mevcutta kabul edilmiş ve
gelecekteki iş gereksinimlerini karşılamak için oluşturulan mimarilerdir.
Başarılı bir tasarımın yapılabilmesi için 4P (People, Product,
Processes, Partners) tasarımının doğru yapılmasına bağlıdır.
Servis Tasarımının Amaçları
Servis Tasarım, yaşam
döngüsünde, Servis Stratejiden sonra gelir. Servislerin ve bu servislerin süreçlerinin
tasarımı ve geliştirilmesi işleri ile ilgilenir. Tamamen yeni servisleri ifade
etmez, değiştirilmiş servisleri de ifade eder. ITIL’a göre Servis
Tasarımının temel amacı, bir üretim ortamına giriş için yeni veya değiştirilmiş
servislerin tasarımıdır.
Servis Tasarımının diğer
amaçları;
·
İş
hedeflerine katkıda bulunmak,
·
Mümkünse
zaman ve para tasarrufuna katkıda bulunmak
·
Riskleri
önlemek veya en aza indirgemek,
·
Şimdinin
veya geleceğin piyasa ihtiyaçlarını karşılamaya yardımcı olmak,
·
BT
servislerinin etkinliğini ve verimliliğini değerlendirmek ve geliştirmek,
·
BT
servisleri konusundaki standartların ve politikaların geliştirilmesine destek
olmak,
·
BT
servislerinin kalitesinin arttırılmasına katkıda bulunmaktır.
Diğer bir tanımla Servis
Tasarımı tüm Yaşam döngüsü modüllerinde beş aşamadan biri olarak
tanımlanabilir. Servis tasarımının değişim ve geçiş iş processleri ile yakın
ilişkisi vardır.
İş değişim süreci içinde
rolü oldukça basittir ve (BT Hizmet Yönetimi Forum) ITSMF içinde şu şekilde tanımlanır:
“Uygun ve yenilikçi BT
hizmetlerinin tasarımı, onların mimarileri, süreçler, politikalar ve belgeler
de dahil olmak üzere mevcut ve gelecekteki kararlaştırılan iş gereksinimlerini
karşılamak içindir.”
Bu tanımın Hizmet Tasarımı
hedefleri ve sonuçları için çeşitli etkileri vardır.
Ana amaç ve hedefleri:
1. Daha önce kabul edilen iş sonuçları karşılamak
için hizmet tasarımını hazırlamak ve teslim etmek,
2. Genel hizmet yaşam döngüsünün tasarım
sorumluluğu
3. Risklerin tanımlamak ve mümkünse yönetmek,
mümkün değilse riskler hakkında uygun gruplara haber
vermek
4. IT alanlarında organizasyon desteklemek işgücü ve yeteneği içinde özelliklebecerilerini
geliştirmek için
5. BT hizmet kalitesinin
uygun seviyede olduğundan emin olmak veya BT hizmet
kalitesinde düzelme olmasını sağlamaktır.
6. Güvenli bir tasarım ve IT
altyapısı (ağları, veri merkezleri, iş ortamları vb)
ve yazılım uygulamaları sağlamak
7. Ölçme amaçlı (tasarım)
yöntemleri ve ölçütleri hazırlamak.
Dizaynın
5 Görünüşü (The Five Aspects of Design)
Dizaynın
uygulanması için aktivitelerin kapsamlı ve entegre yaklaşım tercih
edilmelidir. Aşağıdaki 5 görünüşü içermesi gerekir:
1.
Servis
çözümlemesinin dizaynı tüm kabul edilebilir fonksiyonel gereklilikleri,
kaynakları ve kapasiteleri içerir.
2.
Servis
portföyün dizaynı yönetmek için ve tüm yaşam döngüsü boyunca servislerin
kontolü.
3.
Teknolojik
mimarlık dizaynı, yönetim mimarileri ve sistem yönetimi araçları.
4.
Dizayn
süreçleri, uygulama,operasyon ve servislerin gelişimi.
5.
Ölçüm
sistemlerinin dizaynı, metodları ve servisler için ölçümlerini, süreçleri,
mimarileri ve temel birleşenler.
Servis
dizayn fazları hizmetlerin beklenen sonuçlarının açıklamasını, etkileri, yeni
veya var olan sistemler üzerindeki değişimlerin risklerini, süreçleri,
altyapıları üretir. Bu sonuçlar servis dizayn paketlerinde(SDP) belgelenmiştir
ve hizmet kabul kriterleri(SAC) tarafından desteklenmiştir.
Dengelenmiş
Tasarım (Balanced Design)
Servis
dizaynı her yeni bir iş fonksiyonu için sadece fonksiyonel gerekliliklerin
karşılandıklarından emin olmak zor bir dengedir ama performans hedefleri
de elde edilir. Bir geliştirme menajeri öncelikle kontrol altında tutması
gereken 3 tane faktör vardır:
§
Gerekli
kaliteyle işlevsellik
§
Kaynaklar,
i.e. personel, teknolojileri ve uygun finansları
§
Tarife
Bir denge
bütün bu 3 faktör arasında sağlanmalıdır böylece bir dinamik olarak deiğişen iş
ihtiyaçlarına adapte edilebilir.
SÜREÇLERİ
Service Catalogue Management (SCM)
Servis Destek sağlayıcısı tarafından BT servisleri hakkındaki bilgilerin merkezi bilgi kaynağı üzerinden iletiminden sorumludur.Servis Kataloğu, Bilgi Teknolojileri yönetiminin merkezinde yer alan önemli yapılardan biridir. Servis kataloğu kurumdaki kültürel değişimi desteklerken aynı zamanda da müşteri ilişkilerinin temelini yaratmaktadır. Eğitim Bilgi Teknolojileri servis kataloğunun planlanması, tanımlanması, yönetilmesi ve konumlandırılması ile ilgili pratik, yapısal ve kendini kanıtlamış yaklaşımlar sunar. Eğitimde ITIL’in Servis Tasarım modülünde yer alan Servis Kataloğu Yönetimini referans almakla birlikte teorik yaklaşımın çok ötesine geçmektedir.
Servis kataloğu, çıktılar hakkında bilgiler
,fiyatlar ,temas noktaları ve süreçleri hakkında bilgiler içerir. Bir servis
kataloğu iki görünüme sahiptir.
1-
Müşteri için olan
katalog tamamen müşteriye hitap edecek şekilde hazırlanmıştır. Müşteriler
katalog içerisinden istediği bir hizmeti rahatça seçebilmelidirler.
2-
Diğer katalog da
teknik açıdan verilen servisin tüm gerekliliklerini eksiksiz olarak belirtir.
Bt servis kataloğu en iyi şekilde ITIL V3 te tanıtıldı. ITIL
servis kataloğunu veritabanı ya da belge
yapısı şeklinde iletir. Eğer it organizasyonu it servis kataloğu geliştirmekle
ilgileniyorsa uzmanlar teklif ettikleri servislerin envanterini çıkarmakla
başlamasını öneriyorlar. Katalog bir kez oluşturulduğunda ,İt departmanından
bir kişi kataloğun yaşam döngüsünü yükseltmek ve uygulanmasını yönetmek için görevlendirilir.
Mümkün olduğu zaman , otomatik yazılımlar iş akış servisinde oldukça yardımcı olur.
Esasen Hizmet
Portfolyosu içinden müşterilerin görmesi gerekenler bulunmaktadır. Bir yönü ile
hizmet sağlayıcısı olan IT nin vitrinidir. Müşteriler IT nin neler
vaadettiklerinden çok anlık olarak neler sundukları ile ilgilenirler. Bu
katalogda desteğini verdiğimiz tüm hizmetleri sunarız. Müşteri hizmet
kataloğundaki herhangi bir hizmeti talep edip satın alabilir. Böyle bir katalog
müşterilerin mükerrer talepte bulunmalarının önüne geçmektedir. Neticede
müşteri bu katalogdan talep ettiği projenin olup olmadığını inceleyip varsa
ikinci bir istekte bulunma gibi hem kendisi açısından hem de IT açısından iş
gücü kaybına sebebiyet vermekten kurtulunmuş olunur. Bu katalog değişiklik
yönetimi ile entegre olmalıdır. Her bir değişiklikle birlikte güncellenmelidir.
Diğer bir katalog türü olan Kurumsal ve Teknik Hizmet kataloğunda ise kurumsal
tarafında müşteriye sunulan hizmetlerin ayrıntıları, iş süreçlerinin tanımlanması,
teknik tarafında ise müşteriye sunulan hizmetlerin teknik alt yapısı ve destek
alınan harici firmalar ile gerekirse başka bileşenler bulunur.
Service Level Management (SLM)
ITIL hizmet seviyesi yönetimi, müşteriler ile belirlenen
servis seviyesi hedeflerine uygun servis tasarımı için gerekli anlaşmaları
sağlar ve yürütür. Aynı zamanda verilen servis için belirlenen garanti
seviyelerinin, belirlenen hizmetin performans kontrolü, verilen hizmetin
fiyatlandırılması ve yapılan anlaşmanın güvenliğini sağlar. Hizmet seviyesi
yönetimi aynı zamanda anlaşmalara uygun raporların oluşturulması ve
yönetiminden de sorumludur.
Hizmet Seviye Yönetiminde(Service Level Management),
müşteri ile iş gereksinimleri konusunda görüşülüp hizmetin nitelikleri
konusunda uzlaşılır. Bu uzlaşma sonucunda SLA(Service Level Agreement), hizmet
seviye anlaşmaları yapılır. SLA dökümanında hizmet ve ürünlerin tanımı ve
hizmet saatleri gibi kriterler belirtilir.
SLM süreçleri içerisinde SLA(Service Level Aggrement), OLA(Operational Level
Aggrement) bulunur ve SIP (Service Improvement Plan) ile Service Quality
Plan’ın üretilmesini sağlar.
Service Level Agreement (SLA)
IT servis sağlayıcı ile
müşteri arasındaki anlaşmadır. Bu anlaşmada, servis sağlayıcı ve müşteri için
IT servis seviyesi hedefleri ve özel servisler için gereklilikler tanımlanır.
Bir SLA da bir çok müşteri ve bir çok servis vardır.
Operational Level Agreement (OLA)
IT servis sağlayıcı ile aynı
kuruluşun başka bir bölümü ile arasındaki anlaşmadır. OLA servis sağlayıcıların
müşterilere teslim ettiği servislere destek verir.
OLA mal veya hizmet temini için ve her iki tarafın sorumlulukları tanımlar. Örneğin ; Satın alma departmanı bir donanıma ihtiyaç duyması durumunda mal temini, süresi ve tüm gereklilikler IT servis sağlayıcı ile bir anlaşma kapsamında belirlenir. Bu olay bir OLA örneğidir.
OLA mal veya hizmet temini için ve her iki tarafın sorumlulukları tanımlar. Örneğin ; Satın alma departmanı bir donanıma ihtiyaç duyması durumunda mal temini, süresi ve tüm gereklilikler IT servis sağlayıcı ile bir anlaşma kapsamında belirlenir. Bu olay bir OLA örneğidir.
OLA ve SLA arası farklar
SLA basit olarak servis sağlayıcı ile müşteri arasındaki anlaşmadır. OLA
ise müşteriyle SLA anlaşması yapmış bir kurumun iç destek grupları (operasyon
grupları) arasındaki anlaşmadır.
Yani siz müşteri olarak ISS (İnternet Servis Sağlayıcısı) ile bir sözleşme
imzaladınız ve servis sağlayıcı size taahhütte bulundu. Bu SLA dir. Örn : Lease
Line arızaları 4-6 saat içinde giderilecektir.
ISS bunun OLA süresini kurum içinde operasyon ekiplerine 4 saat olarak
belirler. Yani size 4-6 saati taahhüt etmişken kendi çalışanına der ki; siz bu
arızayı 4 saat içinde gidermelisiniz, sizin hedefiniz budur. Özetle OLA
şirketin belirlediği kurum içindeki (taşeron, operasyon ekipleri vb.)
operasyonel çözüm süresidir.
SIP (Service
Improvement Plan)
Verilen servisin sürekli olarak iyileştirilmesini sağlar. Bu süreç
genellikle konuşma yolu ile yürütülür. Hem şirket içi hem de kurum dışı
sağlanan hizmetlerin kontrolü, iyileştirilmesi ve kaynak planlaması yapılır.
SIP ile Service Quality Plan SQP oluşturulur.
Service Quality Plan SQP,
ölçülebilir IT servis kalitesinin, temel performans göstergelerini ve verilen
iç ve dış desteğin sağlayıcılarının tüm bilgilerini içerir.
Her IT
servisi için:
·
Hizmet
seviyesi anlaşmaları
·
Hizmet
Süresi
·
Kullanılabilir
gereksinimler
·
Kesinti
izinlerinin sayısı
·
Kullanılabilir
eşikleri (xx,xx %)
·
Bakım
için durmalar(ön bildirim sayıları)
·
Hizmet
kesintileri için prosedürler/planlar
·
Performans
Gereksinimleri
·
Hizmet
için gerekli kapasite
·
Verilen
hizmetin iş yükü/kullanım
·
Uygulamaların
tepki süresi
·
Tepki çözüm süreleri ve uygulama öncelikleri
·
Ölçülebilir
Prosedürler
·
Performans
göstergelerinin tanımlanması
·
Ölçülebilir
prosedür tipi
·
Diğer SLA
lar ile ilişkisi (Dış hizmetler)
·
İç
Hizmetler için gereklilikler
·
Hizmet
Adı
·
Hizmet
Sağlayıcı
·
OLA
referansı
·
Dışarıdan
Gerekli Hizmet Alımı
·
Hizmet
Adı
·
Sağlayıcı
Adı
Kapasite
Yönetimi
Kapasite
yönetimi kaynakların optimum kullanılabilmesi için maliyetlerin dengelenmesini
sağlamak amacındadır. Aynı zamanda eldeki kaynakların arzı ve bu kaynaklara
olan talebin dengelenmesi dekapasite yönetimi kapsamında değerlendirilmektedir.
Kapasite
yönetiminin temel amacı IT’nin sunduğu tüm hizmetlerin uygun maliyet koşulları
içerisinde işletmenin mevcut olan ve gelecekteki ihtiyaçlarını karşılayabilir
olmasıdır.
Kapasite
yönetimi yalnızca mevcut kapasite ihtiyacının belirlenmesini içermez. Bunun
yanı sıra işletmenin gelecekteki kapasite ihtiyaçlarının karşılanabilir olması
da kapasite yönetimi kapsamındadır. Bu anlamda kapasite yönetimi üç temel
bileşeni içerir. Business Capacity Management (İşletme Kapasite Yönetimi),
Service Capacity Management (Hizmet Kapasite Yönetimi) ve Component Capacity
Management (Bileşen Kapasite Yönetimi).
Kapasite Yönetimi servis ömrü boyunca iş, hizmet ve bileşen kapasite yönetimi
içerir. Kapasite yönetiminin temel başarı faktörü, tasarım aşamasında göz
önünde bulundurulmasıdır.
Tüm Kapasite ve performans tabanlı sorunların yönetimine ve hizmet ve
kaynaklara ilişkin iş taleplerinin uyuşmasına odaklanır.
3 Ana faaliyet sözkonusudur;
1)Business Capacity Management
2)Service Capacity Management
3)Component Capacity Management
Business Capacity Management (İşletme Kapasite Yönetimi): işletme kapasite yönetimi
işletmenin mevcut olan ve gelecekte değişim gösterecek olan ihtiyaçlarının
kapasite planlamasınaetkilerini belirlemekten sorumludur. Örneğin işletme
gelecek yıl içerisinde % 40 büyüme hedefliyorsa, bu IT tarafından sunulan
hizmetlere olan talebin de bu oranda artacağını gösterebilir.
Service Capacity Management (Hizmet
Kapasite Yönetimi): Hizmet kapasite yönetimi;mevcut kapasiteler dahilinde hizmetin veya
hizmette yapılacak değişikliğin kullanılabilirliğini kontrol eder.
Component Capacity Management (Bileşen
Kapasite Yönetimi): Bileşen kapasite yönetimi, hizmetlerin üzerinde çalıştığı
bileşenlerin kapasite yönetimini gerçekleştirir. Örneğin; CPU, RAM kullanımı,
Disk Kullanımı gibi.
FAALİYETLER:
Kapasite
yönetim faaliyetleri mevcut kapasitenin ve performansın incelenmesi, mevcut
hizmet ve bileşen kapasitesinin arttırılması, yeni kapasite ihtiyaçlarının
belirlenmesi, bu ihtiyaçlar üzerinde mutabakat sağlanması ve dökümante edilmesi
ve yeni kapasitenin planlanması olarak sayılabilir.
Kapasite Planı:
Kapasite
planı, tüm IT yönetimi ve işletme içerisindeki tüm alanlarda kullanılır ve
IT’nin servis sağlayıcı rolünde gereken kapasitenin belirlenmesinde kullanılır.
Hizmetlerin ve bileşenlerin mevcut kullanım bilgileri ile işletmenin gelecekte
ihtiyaç duyacağı servis değişiklikleri ile ilgili planları içerir.
Roller:
Kapasite
Yöneticisi (Capacity Manager) kapasite yönetimi kapsamındaki tüm faaliyetlerden
sorumludur. Bu sorumluluk içerisinde şunlar yer alır.
Yeterli IT
kapasitesinin bulunmasının kontrolü
İşletme ile
SLM aracılığıyla kapasite ihtiyaçlarının belirlenmesi
Altyapının
mevcut kullanımının anlaşılması
Yeni
hizmetlerin oluşturulması
Gelecekteki
kapasite ihtiyaçlarının tahmini
Kapasite
planının oluşturulması
Kapasitenin
takip edilmesi
İhtiyaç
duyulan iyileştirmelerin yapılması
Yeni
teknolojilerin belirlenmesi
Kapasite
raporlarının oluşturulması
IT Service Continuity
Management (IT Hizmet Süreklilik Yönetimi)
Hizmet
sürekliliği yönetimi, merkezi sistemlerin yer aldığı bölgede doğal afet veya
başka türlü genel bir problemin olması durumda önceden belirlenmiş ve
uzlaşılmış düzeyde IT hizmetlerinin devam etmesini sağlamaktır.
Hizmetleri sağlayan bileşenlerin bir felaket durumunda çalışabilir
olmasını sağlamakla görevlidir. Hemen her organizasyonun felaketten kurtulma
senaryoları olsa dahi buradaki temel fark IT hizmet sürekliliği yönetiminin iş
sürekliliği yönetimi ile sıkı ilişki içerisinde olması ve temel amacının iş
sürekliliği için gereken IT hizmet altyapsıını korumak olmasıdır. ITSCM, mevcut
risklerin azaltılması için gereken ölçümleri belirleyerek kurtarma
senaryolarını oluşturur. Bunun yanında ITSCM, organizasyon içerisindeki herkes
tarafından desteklenmelidir.
ITSCM kapsadığı görevler şunlardır:
·
Bir
felaketin ya da önemli bir kesintinin etkisini azaltarak iş sürekliliğini
arttırmak
·
IT hizmet sürekliliği planları ve IT kurtarma planlarının
oluşturulması, yönetilmesi ve bu sayede iş sürekliliği planlarının
desteklenmesi
·
Etkin
risk analizi (Business Impact Analysis) ve risk yönetimi ile zayıf noktaları ve
iş risklerini azaltmak
·
Müşteride
ve kullanıcılarda güven kaybı oluşmasını engellemek
·
Şirketin
Toplam İş Sürekliliği Planı ile bütünleşmiş ve onu tam olarak destekleyen IT
kurtarma planlarını oluşturmak
·
Hizmetlerin proaktif yöntemlerle takip edilmesi ile
erişilebilirliği arttırmak.
- İşletmenin
diğer alanlarına destek ve yönlendirici olmak
- Yapılan
değişikliklerin kurtarma planlarındaki etkisini belirlemek
FAALİYETLER:
IT hizmet sürekliliği yönetimi, İş sürekliliği
yönetiminden gelen bilgiler ile başlar. İş sürekliliği yönetimi bir iş
sürekliliği stratejisi oluşturarak iş sürekliliği planlarını belirler. IT
hizmet sürekliliği yönetimi ise bu planlar doğrultusunda bu planları
destekleyecek şekilde kendi gerekliliklerini ve stratejisini belirler.
Başlangıç: Bu aşamada IT hizmet
sürekliliği planının oluşturulması gereği görülür. Bu aşamada strateji ve bu
stratejinin oluşturulması için ihtiyaç duyulan gerekliliklerin belirlenmesine
başlanır.
Gereklilikler ve Strateji: Gereklilikler ve strateji
aşaması iş sürekliliği planı ile yakın çalışan bir aşamadır. Bu çalışma ile iş
etki analizi (Business Impact Analysis) gerçekleştirilir. BIA, işletme
içerisindeki işlemleri önceliklendirerek olası bir kesintide işletmenin
uğrayacağı risk değerlendirmelerini yapar. Bu sayede işletmenin Risk Analizi
yapılmış olur ve bu doğrultuda IT Hizmet Sürekliliği Yönetiminin diğer adımları
şekillenir.
Uygulama: Uygulama aşaması IT Hizmet
Sürekliliği planının oluşturulduğu ve yürürlüğe konulduğu aşamadır. Bu aşamada
IT hizmet sürekliliği planları geliştirilir, IT planları ve kurtarma planları
ve prosedürleri IT hizmet sürekliliği planını destekleyecek şekilde gözden
geçirilir.
Operasyon: Geliştirilen plan yürürlüğe
konulduktan sonra içerdiği faaliyetlerin işletme ihtiyaçlarından uzaklaşmaması
için sürekli takip gerektirecektir. ITSCM planı hiçbir zaman aktif
kullanılmasını istemediğimiz bir plan olduğundan zaman içerisinde güncelliğini
yitirme riski vardır. Bundan dolayı düzenli kontrol, kullanıcı eğitimi ve
mevcut planındetaylarından çalışanların bilgilendirilmesi operasyon anlamında
önem taşımaktadır.
Planların
Başlaması: Ciddi bir sorun ya da felaket ortaya çıktığında ITSCM planları aktif hale
geçecektir. Plan aktif hale geldiğinde daha önceki testlerde görüldüğü üzere
sistem çalışmaya başlayacaktır.
ROLLER:
IT Hizmet sürekliliği yöneticisi tüm IT Hizmet
sürekliliği faaliyetlerinden sorumludur. Aynı zamanda ITSCM planlarının iş
sürekliliği hedefleriyle uyuşması ve bunun yönetilmesi de IT Hizmet sürekliliği
yöneticisinin sorumluluğundadır. Bunların yanında:
- BIA
gerçekleştirilmesi
- ITSCM
işlemlerinin gerçekleştirilmesi ve yönetilmesi
- ITSCM
planının işletme hedeflerine uygunluğunun sağlanması ve kontrolü
- ITSCM
planının test edilmesi
- İşletmenin
en kötü duruma hazır olmasını sağlamak
- Değişikliklerin
IT Hizmet sürekliliği planı üzerindeki etkilerinin belirlenmesi
ITSCM yöneticisinin görevleri arasında yer alır.
Information
Security Management (Bilgi Güvenliği Yönetimi)
Bilgi güvenliği yönetimi servisler de dahil
olmak üzere tüm IT envanterlerini gelebilecek tehditlere karşı korumak ile
ilgilenen süreçtir.
Firmalar geçerli nedenlerden dolayı güvenlik konusunda
hassas davranmaktadırlar. Bu hassasiyet taşınabilecek medyaların fiziksel
boyutu küçüldükçe ve üzerlerinde taşınabilecek veri boyutu arttıkça daha da
artmaktadır.
Information Security Management (Bilgi Güvenliği
Yönetimi)nin temel amacı IT güvenliği ile işletmenin güvenlik politikalarını;
dijital verilerin güvenli ve uygun şekilde yönetilir durumda olmasını sağlamak
için eşleştirmektir.
Bu güvenlik 5 temel niteliğin korunması ile
korunmaktadır.
Availability (Erişilebilirlik): erişilebilirlik, verinin;
sistemlerin gelebilecek saldırılara karşı korumalı ve olası hatalardan
döndürülebilirliği ile ihtiyaç olduğunda kullanılabilir olması ile
sağlanmaktadır.
Confidentiality (Gizlilik): Verilerin yalnızca erişim izni
olan kişiler tarafından erişilebilir olmasıdır.
Integrity (Bütünlük): Yetkisiz müdahalelere karşı
verinin korunması ile sağlanmaktadır.
Authenticity (Yetkilendirilme): firma içi veya dışı ile
yapılan veri alışverişinin güvenilir olması ile sağlanmaktadır.
Non-Repudiation (İnkar edememe): Bu prensip verinin iletilidiği
gönderici ve alıcı arasında ortaya çıkabilecek iletişim sorunları ve
anlaşmazlıkları en aza indirmeyi amaçlar.
Bilgi Güvenliği Yapısı
Bilgi güvenliği yönetimi bir güvenlik çatısı oluşturarak sunulan
hizmetlerin tüm yaşam döngüsü içerisinde güvenlik seviyesinin yeterli olmasını
sağlamaktadır. Temel olarak güvenlik çatısı şu bileşenlerden oluşmaktadır:
- Güvenlik
stratejisini, kontrolünü ve regülasyonunu karşılayan güvenlik
politikalarının oluşturulması
- Politikaların
desteklenmesi için kontrol öğelerinin oluşturulması
- İşletme
görev, istek ve stratejileriyle uyumlu bir güvenlik politikasının
oluşturulması
- Efektif
bir organizasyon güvenlik yapısının oluşturulması
Bu temel, şu bileşenler ile desteklenmektedir:
- Güvenlik risklerinin
yönetilmesi
- Uyumluluğun
sağlanması için işlemlerin takip edilmesi
- Güvenlik
ihtiyaçlarının sağlanıp sağlanmadığının kontrolü için IT Hizmet Yönetimi
işlemlerinin takip edilmesi
- Strateji
ve planların geliştirilmesi
- Güvenlik
ilke ve politikalarının net bir şekilde anlaşılması için iletişim
kurulması.
Bilgi güvenliği kapsamında oluşturulan standartlar,
yönetim bilgileri, prosedürler, kılavuzlar ve bunlar gibi güvenlik ile ilgili
tüm veriler Information Security Management System – Bilgi Güvenliği Yönetim
Sistemi içerisinde yer almaktadır.
Politikalar:
Bilgi Güvenliği yönetimi genel bir bilgi güvenliği
politikası geliştirir. Bu politika ile diğer bağlayıcı güvenlik politikaları
oluşturulur. Oluşturulan bilgi güvenliği politikaları üst yönetim desteğini
almalıdırki çalışanlara dayatılabilsin. Oluşturulacak olan bilgi güvenliği
politikaları içerisinde şu konuların yer alması beklenir:
- Erişim
yönetim politikaları
- Şifre
politikaları
- e-posta
politikaları
- İnternet
erişim politikaları
- Anti-Virüs
politikaları
- Bilgi
sınıflandırma politikaları
- Doküman
sınıflandırma politikaları
- Uzaktan
erişim politikaları
- Donanım
imha politikaları
- Tedarikçi
erişim politikaları
Güvenlik çatısı beş temel faaliyetten oluşmaktadır:
Control (Kontrol): Güvenlik kontrolü politika ve
prosedürlerin geliştirilmesi ile sağlanmaktadır. İşletmenin güvenlik
ihtiyaçlarının anlaşılması ve bu ihtiyaçları karşılayacak olan politikaların
uygulanması hem güvenlik yönetimini verimlileştirir.
Plan (Planlama): Güvenlik ihtiyaçlarının
planlanması Hizmet Seviye Anlaşmalarının (SLA) güvenlik bölümü tarafından
belirlenen gereklilikler tarafından yönlendirilir. SLA içerisinde standart
işletme güvenliğinin daha üst seviyesinde güvenlik ihtiyaçları
listelenmektedir.
Implement (Uygulama): Uygulama faaliyetleri
içerisinde güvenlik ile ilgili bilinç oluşturma yer alır. Bunun yanında sistem
ve veriler için bir sınıflandırma sistemi oluşturulması, bilgisayarların,
uygulamaların, ağın güvenli hale getirilmesi yine bu kapsamda incelenebilir.
Bunların dışında fiziksel güvenliğin oluşturulması da bu aşamada ele
alınmaktadır. Güvenlik yuönetimi aynı zamanda ortaya çıkan güvenlikle ilgili
sorunları (Security Incidents) da inceleyerek bu sorunların çözülmesini sağlar.
Evaluate (Değerlendirme): Bilgi güvenliği yönetimi için
değerlendirme faaliyetleri içerisinde dahili ve harici teftişler yer
almaktadır. Dahili teftişlerde bir IT güvenlik uzman grubu veya dahili
müfettişlerin organizasyon güvenliğini incelemesi olarak tanımlanırken, harici
teftiş ise organizasyon dışından müfettişlerin veya denetçilerin organizasyon
güvenliğini kontrol etmesi olarak düşünülebilir. Güvenlik ile ilgili sorunlar
(security incidents) aynı şekilde bu bölümde değerlendirilerek güvenlikle
ilgili sorunların değerlendirilmesi sağlanır.
Maintain (Bakım): değerlendirme aşamalarında
görülen eksikliklerin güvenliği geliştirmek ve organizasyon yapısını
iyileştirmek adına giderilmesi bakım faaliyetlerini oluşturmaktadır.
ROLLER:
Güvenlik yöneticisi bilgi güvenliği yönetimi kapsamında
yer alan tüm faaliyetlerden sorumludur. Güvenlik politikalarının oluşturulması
ve yönetilmesi ve politikaların kullanıcılara zorlanması bu kapsamda ele
alınabilir.
Bunun yanında güvenlik yöneticisinin görevleri
içerisinde şunlar sayılabilir:
- Bilgi
güvenliği politikalarının oluşturulması ve yönetilmesi
- Bilgi
güvenliği politikalarının zorlanması
- IT bilgi
varlıklarının sınıflandırılması
- Erişilebilirlik
yönetimi ve IT Hizmet Sürekliliği Yönetimi ile birlikte güvenlik risk
analizi gerçekleştirmek
- Güvenlik
açıklarına yanıt vermek ve güvenliği test etmek
- Güvenlik
kaynaklı sorunların sayılarının azaltılması
- Yapılan
değişikliklerin güvenlik üzerindeki etkilerinin ölçülmesi
- Güvenlik
politikalarının incelenmesi
Supplier
Management (Tedarikçi Yönetimi)
Tedarik Zinciri Yönetimi müşteriye, doğru ürünün, doğru zamanda, doğru yerde, doğru fiyata tüm tedarik zinciri için mümkün olan en düşük
maliyetle ulaşmasını sağlayan malzeme, bilgi ve para akışının entegre
yönetimidir. Bir başka deyişle zincir içinde yer alan temel iş süreçlerinin
entegrasyonunu sağlayarak müşteri memnuniyetini artıracak stratejilerin ve iş
modellerinin oluşturulmasıdır.
Bu kapsamda;
- Tedarikçilerden
değerin temin edilmesi
- Tedarikçilerle
yapılan Kontrat ve anlaşmaların iş ihtiyaçları doğrultusunda
gerçekleştirilmesi
- SLA ve
SLR’lara uygun bir yönetim sağlanması
- Tedarikçilerle
iletişimin sağlanması
- Tedarikçi
performansının yönetilmesi
- Tüm yaşam
döngüsü boyunca tedarikçilerle anlaşmalar yapılması
- Tedarikçi
politikalarının yapılması ve Supplier and Contract Database (Tedarikçi ve
Kontrat Veritabanı) oluşturulması
Tedarik zinciri yönetimi müşteriyi memnun edecek bir şekilde
daha iyi bir şekilde ürün ve hizmet üretip sunmak için genişleyen bir faktörler
bileşenini planlama ve kontrol etme amacıyla ileri teknoloji, bilişim yönetimi
ve yöneylem
araştırması matematiği kullanır. İleri seviyede
programlar, ilişkisel veritabanları ve buna benzer teknik araçları kullanır.
Tedarik zincirinin temel fonksiyonları
Tedarik zincirini yönetiminde, zinciri oluşturan tüm fonksiyonlar
bütünleşmiş olmalıdır. Ürünlerin, tedarikçiden son kullanıcıya ulaşmasında bir
dizi fonksiyon belirli görevleri, altı temel hedef doğrultusunda yerine
getirir:
1.
Talep ve sipariş yönetimi
2.
Satın alma
3.
Planlama
4.
Üretim
5.
Envanter (Stok) yönetimi
6.
Depo yönetimi
7.
Sevkiyat (Taşıma)
Tedarik
Zinciri Yönetiminin faydaları
·
Teslimat performansını iyileştirir
·
Envanterin azaltılmasını sağlar
·
Sipariş karşılama oranını yükseltir
·
Talep tahminlerinin doğruluğunu arttırır
·
Tedarik çevrim süresini kısaltır
·
Verimlilik ve kapasite artışı sağlar
·
Müşteri memnuniyetini arttırır
·
Girdilerin teminini garantileyerek, üretimin devamlılığını sağlar
·
Tüketici taleplerini en iyi şekilde karşılayarak kaliteyi arttırır
·
Toplam maliyetleri azaltır
·
Pazardaki değişikliklere daha kısa zamanda cevap verilmesini sağlar
SERVİCE TRANSİTİON
Hizmet
geçiş rolü, Operasyonel süreçte kullanılmak üzere iş gerekliliklerini iletir.
Hizmet geçişi, Servis tasarım aşamasından Hizmet
tasarım paketini alması ile başlar ve Operasyonel aşamaya devam eden operasyon
ve hizmet desteği için gerekli tüm bilgileri ve elemanları teslim eder.
İş
Koşulları, gereksinimleri ya da varsayımlar tasarım sürecinden sonra değişime
uğradıysa, Hizmet geçiş aşamasında gerekli hizmeti sunmak için bir takım
değişiklikler gerekebilir. Unutulmaması gereken en önemli nokta Hizmet Geçişi
sadece uygulamalarla ve/veya normal şartlar altında nasıl kullanıldığı ile
değil hizmetlerin tüm yönleri ile uygulanmasından sorumludur.
Süreç içerisinde bilinmesi gereken V-Model
yapısını ve RFC,CI,CMS,CAB,ECAB gibi tanımları ve içeriği hakkındaki detayları,
süreci daha derin incelediğimiz makalenin içinde bulabilirsiniz.
Süreçler:
·
Change
Management: Değişiklik
Yönetimi, ilgili değişikliklerin değerlendirilmesi, kayıt edilmesi,
önceliklendirilmesi, planlanması, test edilmesi, uygulanması, dökümante
edilmesi ve düzenli şekilde gözden geçirilmesini sağlar. Bir Hizmet
değişikliği, ek, yetki, planlama ya da desteklenen hizmet ya da hizmet bileşeni
gibi üzerinde olabilecek değişiklik ve ilgili dökümanlarla
ilişkilendirilmesidir.
·
Service
Asset and Configuration Management (SACM) : Bir Organizasyonun altyapısını oluşturan
ilişkileri, tüm varlıkların kontrolünü ve bilgilerin doğruluğunu sağlar.
Yapılandırma öğeleri (Configuration Item(CI)) ve hizmet varlıkları’nın belirlenmesi,
kontrol edilmesi ve hesaplanması ile birlikte Servis yaşam döngüsü boyunca
kendi bütünlüğünü sağlamayı ve korumayı amaç edinir.
·
Knowledge
Management: Bilgi Yönetimi, işin gerektirdiği hizmet desteğini,
doğru kişiye doğru bilgi ile doğru zamanda iletmekten sorumludur.
Roller ve Sorumluluklar:
Bir Organizasyon içerisinde hizmete geçiş sunan
personel; etkin, verimli ve va olan çeşitli seçenekleri sunmak için organize
edilmelidir.
Tipik bir organizasyon içerisinde bu roller
tahmin ile değil ayrı bir grup olarak düşünülür. Bu Daha fazla beceriye ve
deneyime sahip Aynı insanlar Birden fazla yaşam döngüsü aşamalarına dahil
olabilir anlamına gelir.
SERVİCE OPERATİON
Hizmet Operasyonu, Kullanıcılarına ve Müşterilerine belirlenmiş hizmet
seviyesini sağlayacak olan uygulama yönetimi, teknoloji ve altyapı hizmet
desteği sunar.
Bu hizmetler sadece servis yaşam döngüsünün bu
aşamasında işe gerçek değerini verir. Hizmet yaşam döngüsü, Hizmet operasyonu
aşamasında, kabul edilen parametreler dahilinde faaliyet sağlamakla ilgilenir.
Herhangi bir hizmet kesintisi meydana geldiğinde, Servis operasyonu
olabildiğince çabuk şekilde servisleri geri yükleyerek iş etkisini en aza
indirgiyor.
Bu sürecin fokus olduğu birtakım parametreler
olan “Reactive-Proactive”, “Internal-External”, “Cost-Quality”, “Stability-
Flexibility” arasında denge sağlamak durumundadır. Eğer bu dengeyi kuramazsa
Hizmet Operasyonu kötü olarak görünüyor olacaktır.
En önemli kısımlardan biri ise operasyon
esnasında olan iletişimdir ver her ne olursa olsun iletişimin doğru algılanması
kurulması gerekir. Bu ilişkiler;
·
BT Hizmet
sağlayıcı ile kullanıcı arasındaki iletişim
·
BT Hizmet
sağlayıcı ile Müşteri arasındaki iletişim
·
BT Hizmet
sağlayıcı içerisinde yer alan farklı süreçler, fonksiyonlar ve takımlar
arasındaki iletişim
·
BT Hizmet
sağlayıcı ile tedarikçileri arasındaki iletişim
Süreçler:
·
Incident
Management: Sorun
Yönetimi, olası herhangi bir sorunun bildirilmesi ile gelen isteğin işe
etkisinin en aza indirgenmesi noktasında Çoğunlukla servislerin hızlı şekilde
restorasyonu sağlar. Fakat bazı vakalardan durum sorun yönetiminden çıkarak
yardım masası tarafından sahiplenilir ve uygulanır.
Temel aktiviteler;
·
Detection
·
Logging
·
Classification
·
Prioritization
·
Investigation
and Initial Diagnosis
·
Escalation
·
Resolution
and Recovery
·
Closure
·
Problem
Management: Problem
yönetimi, Vaka’ya sebep olan oluşumun içerisindeki hata ya da kusuru düzeltmek
ve tanımlamak ile ilgilenir. Sorunların azalmasına ve engellenmesini yardımcı
olur ve iki alt süreçten oluşur;
Reactive
Problem Management: Genellikle
Sorun yönetimi süreci tarafından yönlendirilen problemlerin aşılması sürecidir.
Proactive Problem Management: Hata-Sorun isteği gelmeden önce servisler ve
altyapı üzerinde Proaktif olarak iyileştirme aramaları yapan süreçtir.
·
Event
Management: Olay
Yönetimi, Altyapı üzerinde oluşan olayların tespiti ve uygun müdahale
eylemlerinin seçimi ile ilgilenir. Olayların erken tespit ediliyor olması,
etkilenen kullanıcılar tarafından gelecek hata sayılarının düşmesine neden
olacağı gibi, Sorun yönetimi sürecinin performansını artırarak olayların
azaltması sağlanmış olur. 3 Tip olay vardır.
Informational
Warning
Exception
·
Access
Management: Erişim
Yönetimi kimlik ve haklar ile ilgilenir. Bu süreç kimlik ve yetki doğrulama,
hizmetlere erişim verme, işlem günlüğü, erişim izleme-kaldırma ya da durum veya
rollerin haklarını değiştirmeyi içerir. Erişim Yönetimi, gizlilik,
kullanılabilirlik ve veri bütünlüğünü yönetmenize yardımcı olur. Yetkili
olmayan kullanıcıların erişimlerini engellerken, erişim yetkisi olan
kullanıcıların bir servise ya da servis grubuna erişimini sağlar.
·
Service
Request Fulfillment: Hata
yönetimine dahil edilemeyecek ortak kullanıcı istekleri olarak
adlandırılmaktadır. Yeni bir ekipman yada bir eğitim isteği bu başlığın altında
değerlendirilir. Özellikle belirli periyotlarda kullanıcılar tarafından yapılmakta
olan bir isteğin cevaplandırılması için idealdir. Bütün istekler kayıt edilmeli
ve izlenilmelidir. Bu süreç içerisinde aynı zamanda dikkat edilmesi gereken en
önemli konu ise isteğin cevaplanmadan önce onay sürecine sokulmasıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder